Sunday, January 2, 2011

MELODI VS MAHER ZAIN



Dah lama jugak aku tak layan MELODI.
Tengahari tadi,aku tengah basuh pinggan,lari-lari pergi depan TV sebab nak tengok berita tentang kematian Faizal Yusuf.
Tak lama lepas tu,keluarlah berita pasal MAHER ZAIN.






Isu Maher Zain tak hadir ke TV9.
Ada khabar angin mengatakan Maher Zain bagi alasan susah nak bangun pagi tu.
Ini antara dialog yang aku ingat sikit-sikit antara sapatah wartawan tu tanya dekat Maher Zain.
Yang ni aku dah translate.
Baca dengan versi gengster carik gaduh.






Wartawan Melodi:Awak susah bangun ke pagi-pagi?


Maher Zain:Oh,kalau ada apa-apa urusan,InsyaAllah saya akan bangun.


Wartawan Melodi:Tapi awak ingat tak awak tak hadir 1 jemputan?


Maher Zain:Oh,TV9.Maaf,yang tu due tu miscommunication,bukan susah nak bangun.


Wartawan Melodi:So betullah bukan susah nak bangun ni.


Maher Zain:Haah,lagipun saya dah terangkan dengan TV9 pasal ni.


Wartawan Melodi:By the way,awak menyanyi ni untuk apa?


Oh,yang part ini aku tak ingat sangat apa Maher Zain jawab.
Tapi dia macam cakap Maher Zain ni menyanyi untuk duitlah.




Tapi dialog tu bersambung dengan soalan ni


Wartawan Melodi:Are you materialistic??????


Maher Zain:It's between me and Allah.Tapi saya ingin menyebarkan Islam dan mesej keamanan melalui lagu kerana lagu lebih senang menyentuh hati.








Come onlah.
Kalau Eminem,Kanye West,Beyonceke or artis-artis Barat lain korang boleh interview dengan senyuman lebar siap gelak-gelak manja,kenapa tak boleh cakap sopan-sopan dengan orang yang menyebarkan sesuatu yang baik,lagi-lagi agama Allah kot.
Kenapa perlu interview macam nak carik gaduh?
Rasa style sangatke camtu?*hati berasap dah ni,sabar wahai hati ey:)






Sebab azam aku tahun 2011 ni nak kurangkan kutuk orang,aku sedang tahan diri dari kutuk dan maki hamun Melodi tu.
Aku try cakap baik-baik:)






Sudah-sudahlah sokong Melodi tu.
Aku suka jugak tengok Melodi dulu.
Tapi bila dia dah bersikap kurang hasam dengan Maher Zain,haihhh=.='
Cuba korang bayangkan korang dekat tempat artis-artis yang dorang bukak aib tu,takke korang malu jugak.
Dorang pun manusia biasa yang buat silap.






Some sections are good,aku tak nafikan.
Macam section yang tuntut keadilan untuk artis yang terabai atau tertindas tu.
Tapi kalau bab korek rahsia dan menyebuk masalah rumah tangga orang or tabur fitnah tu,tak payah kot.
Kang kena batang hidung sendiri,takke berair mata bai:)






Nabi kita pun dah pesan:


Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia,nescaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat.
Barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit,nescaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. 
Barang siapa menutup aib seorang Muslim,maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. 
Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu sentiasa menolong saudaranya:)

























8 comments:

dil said...

btol3x..

ya jk dpt komen..

tkt ter'mengutuk' lbih2 pula psl rncgn melodi n sengakatan dgnnya

Dayang Nabelle said...

yalah aih.
tapi pnas alu jak ati nangga nya polah gya ngan Maher zain:(

IzziaraYusoff said...

agakla. aku tgk gak. ske2 ati je kutuk maher zain tak bgn tido.plus, suma org wat keje sbb nk duit. dia pun jd wrtawan, melodi takkan tak bayar kot. waaa. aku pun ikut panas. ahahaha. :D

Irabakery said...

To order cupcakes in Kuching, please visit http://irabakery.blogspot.com

Untuk tempahan cupcakes di Kuching, sila layari http://irabakery.blogspot.com

irabakery@yahoo.com

Dayang Nabelle said...

tu r pasal.
mcmla dorg buat keje bukan untuk sara hidup.
apara=.='

oqi said...

salam penulis :)

pernah dengar kan, kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

tapi, dalam setandan pisang tak semuanya busuk.

kontradik. baca dengan mata, faham dengan hati.

selalu orang kalau bekerja, belajar, atau sebagainya, niat kerana Allah (ikhlas). Macam kita tolong mak masak, takkan lah nak minta gaji, tak bermoral tu :)

tapi kalau kerja gomen ke, private ke so on, gaji lambat masuk, bising macam nak pecah rumah.

kerja nak duit ke? kerja ikhlas?

huhu, secara fizikalnya, kita bekerja untuk duit, untuk memenuhi kebutuhan fizikal itu sendiri. Human survival di atas muka bumi, itu fitrah.

tetapi ikhlas itu kerja HATI. spiritual.

imbalance of both could result in?

pilihla, kerja keras atau kerja ikhlas :)

Dayang Nabelle said...

thnx for the comment oqi:)

actually,boleh je plih keja keras n ikhlas at the same time.
kan:)

oqi said...

hehe, good one penulis :)
belajar bersungguh2, then baru boleh pandai (baca: faham sebenar2)

work hard to get smart.
work sincerely to get both and all :)