Wednesday, January 12, 2011

BUDAK-BUDAK ZAMAN DULU



Assalamualaikum and helo people=)
*eh,over sangatke helo people aku tu=.='



Minggu lepas,aku baru balik dari Bintulu.
Seminggu lebih jugak di sana.
Mula-mula melawat Aunty Tini aku yang lepas bersalin.
Lepas tu aku duduk rumah Aunty aku sorang lagi.



Rumah Aunty Ana aku yang sorang ni dekat kampung.
Nama kampung ni Kampung Penan Muslim.
Tapi tak ramai pun keluarga Penan.
Ramai Melayu yang berhijrah duduk kat sana.



Aku kecik-kecik duduk kat kampung,sampai darjah 6.
So memang asal aku dari kampung.
Masa duduk kampung dulu,boleh cakap yang aku tak kenal apa itu stress.
Ke sebab aku masih kecik time tu?



Tapi sekarang aku tengok budak bandar,darjah 3 pun dah stress melampau,siap darah tinggi lagi.
Mana taknya.
Pagi sekolah,petang ABIM,malam tuisyen.
Hujung minggu tuisyen tambahan.
Dalam otak asyik fikir,exam,exam,exam,test,test,test.



Kalau aku,dah lama terbantut pertumbuhan hidup macamtu.
Kesian dorang.
Sampai ada budak bunuh diri sebab UPSR teruk.
WTH??o_O



Aku dulu,pagi sekolah,tengahari kelas KAFA.
Balik kelas KAFA,bukak kain baju kurung,dalam of course dah pakai seluar panjang siap-siap.
Gila engkau tak pakai apa-apa!!



Lepas tu kalau tak pergi main guli,aku mandi kat sungai belakang rumah.
Siap buat aksi tarzan.
Dan jerit macam tarzan,tak sedar diri perempuan=.='






Takpun aku dengan kawan-kawan main kat parit,tangkap gelamak(ketam kecik).
Takpun aku memancing.
Takpun aku guna perahu sapa-sapa yang tersadai kat sungai dan buat-buat macam perahu moyang belah makcik angkat aku dan dayung sesedap rasa.



Takpun aku main layang-layang buatan sendiri.
Takpun aku panjat pokok dan makan buah tanpa kebenaran tuan dia(jangan tiru wo,dosa)
Takpun aku dok kejar anak ayam sampai mak dia kejar aku balik.






Takpun aku naik basikal pusing kampung sampai 5 orang naik satu basikal.
Takpun aku gunting pokok bunga tepi jalan tu untuk main masak-masak.
Takpun aku main lastik burung yang last-last aku terlastik sarang tebuan,pastu lari lintang-pukang balik rumah dengan muka sebesar kepala doraemon,nangis-nangis kena sengat tebuan jahat:(




sebelum ada jambatan,ramai yang memilih naik feri untuk shortcut sebab jalanraya jauh sikit.

nilah jambatan kebanggaan kitorang.hahaha

Yang ni kedai makanan muslim.aku suka makan rojak Makcik Itot,sedap we=')

Inilah sekolah rendah aku.Sekolah Rendah Abang Amin.muahahaXD


Aku pun tak tahu apa point aku tulis benda ni.
Tapi lepas ni,kalau tension-tension,aku nak balik kampung.
Rasa tenang dan macam dilahirkan semula.
Eee tak leh blah dilahirkan semula^_^'
Lepas ni aku cerita apakebenda yang aku buat dekat Kampung Penan hari tu ok.
Seronok sangat!



P/s:Sesiapa yang terlalu stress dengan kehidupan bandar,trylah balik kampung.
Kalau takda kampung,pergi duduk homestay.
Korang akan belajar cara hidup bersyukur dan menghargai benda kecik sekalipun.
Aku cakap betul ni,tak tipu we=')



Hai orang-orang yang beriman! Makanlah di antara rezeki yang baik yang kami berikan kepadamu. Dan bersyukurlah kepada Allah jika memang hanya dia saja yang kamu sembah.
SURAH AL-BAQARAH,AYAT 172













0 comments: