Sunday, November 28, 2010

JUST A FRIENDLY REMINDER=)



Hai dearrrrrrrrrrrrr:)
*pahal dear do O_o??



Ok,sebelum korang teruskan bacaan,please ingat pesan aku ni..
Baca dengan nada yang SANTAI,RELAX sambil BERSAHAJA..
Jangan baca dengan pitch yang tinggi dan terjerit-jerit sebab aku relax je time tulis ni,tak berniat nak hurt feelings sesapa atau bercakap dengan rasa riak dan takbur..
Ok bebeh???:)



Aku tulis blog at the first place,memang aku nak share with everyone whatever yang aku termampu tulis..
Aku nak tengok how far i can write..



Sampai satu point,aku belajar satu rule dalam dunia penulisan(bajet syal dunia penulisan)



CREDIT..



Bukan kredit handphone..
Bukan jugak kad kredit..
Atau kredit hour..



In other word dia,appreciation lah senang cerita..



How it works??


Menulis bukan benda satu dua minit..
Lagi-lagi kena dengan orang macam aku yang cetek ilmu dan dengan pakej bahasa omputeh yang tunggang langgang..
Aku terpaksa bukak berjuta tabs untuk Wikipedia,Thesaurus,articles,dan macam-macam lagi untuk dapat the whole view pasal something yang aku nak tulis..



Lagi-lagi lately aku terpaksa convertkan articles dalam bahasa omputeh ke bahasa Melayu..
Siap ada kamus lagi dekat sebelah sebab aku nak kasi paham lagi apekenda lah istilah pelik-pelik tu..
Gambar-gambar lagi..
Broadband aku takyah ceritalah slownya..
Itu tak kira lagi dengan aku edit satu post paling kurang 20 kali sebab aku nak produce the best..



Bukan maksud aku tak boleh share atau guna benda merepek aku tulis..
Aku memang copy paste jugak kerja orang,quotes,blablabla..
But aku akan cuba sedaya upaya untuk bagi credit dekat orang tu..
Caranya,bila kau copy dan paste tu,at leastlah kau tulis siapa punya idea yang kau tengah guna..






KATA BUAT KERJA KERANA ALLAH??
KATA IKHLAS??



Ya,memang,insyaAllah niat kita buat sebab kita nak dapat pahala daripada ilmu yang kita share tu..
Tapi at least show sikit APPRECIATION di atas usaha orang tu..
Aku tak mintak pun pujian melangitke,award ke whatsoever..
Tapi it feels good when people appreciate kerja kitakan:)
Benda tu buat kita akan semangat nak buat dengan lagi bersungguh-sungguh sebab tu lumrah manusia..



Credit ni bukan sahaja applicable dalam penulisan semata-mata,tapi jugak dalam semua aspek kehidupan..



Contoh:

Kau bayangkanlah kau ni miskin babalah..
Kau ada girlfriend..
Birthday girlfriend kau 3 bulan lagi dan kau nak buat something special untuk menggembirakan dia..
So,kau punyalah kerja sambilan untuk kumpul duit sebab nak beli teddy bear besar bapak dan makan maggi je 3 bulan tu sampai muka jadi macam zombie,otak beku banyak sangat MSG..



Bila sampai hari jadi dia,kau pun cukuplah duit nak belanja dia dekat restaurant mahal-mahal,siap bagi teddy bear besar lagi..
Girlfriend kau pulak,makan tak angkat kepala sebab suka sangat tahap dewa dah..
Bila kau bagi teddy bear siap melutut lagi nak passkan,dia ambil dan ajak balik WITHOUT SAYING ANYTHING??



Kau ikhlaskan nak gembirakan hati dia???
Tapi kenapa kau tak gembira dan tak puas hati??
Tak mintak pun dia puja kau sambil nyanyi golek-golek,atau bayar balik semua tu kan??
SEBAB YOU NEED APPRECIATION AT LEAST!!!
In this case,a thanks along with a smile will make your effort worthwhilekan:)??



Dah faham sekarang:)??
Senang ceritalah..



YOU WANT SOME RESPECT,SHOW IT FIRST..
SAME GOES TO APPRECIATION:)














10 comments:

TashaTroy said...

belle. mek nang suka baca post ktk lately tok. dolok ya suka juak cuma bertambah2 suka. hehe :)

btw, sampey ke nenek2 mek, mek tunjuk hal sungai dlm laut ya. thanks belle :)

bila mk kua tek? HAHA.

Dayang Nabelle said...

sama2 sha:)

eh,juh tgu nazri blit ri rabu tok mok x sha..
khamis ok??

Annisa said...

aok nabelle..sometimes letih ngan orang cam ya. sebab yang lain susah payah, yang lain senang lenang.. tapi apa yang kita kongsi bersama, harap ya akan tambahkan ilmu pada orang yang membaca.

Allah Maha Mengetahui (^-^)

selamat menulis dan mencari ilmu nabelle. caiyok caiyok ♥

mekwang said...

best2 nabelle!! :)

Dayang Nabelle said...

yala neesa o0..
tapi xpala,bak kata blogger sorg tok,kita anggap nya tiru ya sbab nya adore ayat kita jakla:)


fuyo0o,mekwang komen blog aku do..
hahaha
thnx mekwang:)

Annisa said...

muahaha -__- apa ka ;) sik apa.. tapi lagik best mun setiap blogger ada style masing masing.. sik perlu tiru untuk famous.. and bila cara penulisan sama -__- mudah bosan mok baca style yang sama

adoh, ngerepka indah kat ctok nabelle (^-^) take care babe :)

Ekinn Zhareef said...

susah juak da org men copy2 dek o.
aie. knk x kah chatbox? sng maok komen >.<

Dayang Nabelle said...

haha,xpa neesa:)
take care juak deng <3


yalah kin ih..
saba jakla:)
kmk xpnde glk berengkah brg gya sebenanya..
haha
lagu dari dolok niat nk engkah,tapi xpnde alu jak>.<

Hfz A. said...

whats the case(apa kes?) dowh?
orang copy entri kau ke apa?

Dayang Nabelle said...

agak r mochi..
ade org ckp,lets take plagiarism as compliment..
mungkin btol kot..
hahaha