Saturday, November 20, 2010

10 GEOLOGICAL WONDERS IN THE WORLD PART 1



Post before ni,aku tulis pasal cita-cita budak tadika..
Kos aku sekarang,langsung aku tak terfikir nak ambik,tak pernah sekalipun..
Sebabnya aku baru dengar bendalah tu waktu nak apply lepas SPM=.=






Takke tergezut mak kalau kau tetiba tulis cita-cita kau GEOLOGIST masa darjah 6..
Fuh,apekebenda tu jang hoy O_o??






Tapi aku percaya,sehebat mana pun plan kita,plan Allah la yang Maha Sempurna..






Ok,memandangkan aku bajet-bajet buat research pasal geology padahal aku terserempak artikel ni,meh aku kongsi sikit:




10 GEOLOGICAL WONDERS IN THE WORLD!!




1.THE WAVE






Antara Arizona dan Utah,US.
Bentuk ombak yang macam tipu ni terbentuk daripada bukit pasir yang berusia 190 juta tahun yang slowly bertukar jadi batu..


Kalau nak pergi tempat ni,hanya boleh jalan kaki ok,sepanjang 3 batu..






2.ANTELOPE CANYON(LEMBAH KIJANG)






Arizona USA.
Ni adalah tempat ambik gambar paling popular dekat sana.
Ada 2 bahagian:


-Upper,known as THE CRACK
-Lower,known as THE CORKSCREW






3.GREAT BLUE HOLE






Part of the Lighthouse Reef System.
The Great Blue Hole ni kira-kira 60 batu dari Belize City.
0.4 km across..


Salah satu daripada most astounding dive sites on earth!!
Dalam hole ni,airnya sedalam 480 kaki (145 m),dan kedalaman tulah yang bagi warna biru cantek giler tu..


OMG,nak dive kat situlah=')






4.CRYSTALS CAVE OF THE GIANTS






FUYOOO!!=O


Mula-mula tengok,aku ingatkan gambar ni kena zoom in do.
Rupa-rupanya batu kristal ni memang besar bapak yang orang tu nampak macam semut tengah berjalan je..


Ni terletak di dalam sebuah lombong dekat southern Chihuahua Mexico.
Kristal-kristal ni terhasil dalam gua semulajadi,dekat dasar,bedrock..


Warna dorang cantek sangat. Ada yang lutcahaya emas,lutcahaya silver dan dalam pelbagai bentuk wo..


Cantek giler kan??







5.EYE OF THE SAHARA






Oh,yang ni terletak di Mauritania,dekat  barat daya of Gurun Sahara.
Bendalah ni sangat besar dengan diameter of 30 batu yang menyebabkan ia boleh dilihat dari ruang angkasa,cool gila=.=




Dipanggil juga Richat Structure,benda ni mula-mula ingatkan meteorite impact.
Tapi sekarang geologist percaya ia terbentuk hasil uplift dan hakisan.
Penyebab dia ada bentuk bulat tu masih lagi misteri sampai sekarang..




TO BE CONTINUED..







0 comments: