Friday, September 3, 2010

ATUK,TANGGANGKAH SAYA??




Pelakon utama: Atuk sebelah mak aku

Umur:85 tahun pada tahun ini

Anak:8 orang
Cucu:26 orang
Cicit:Serius aku tak larat kira

Ciri-ciri:Hensem,macho,gaya,mutu,keunggulan

Status:Duda(xyahla simpan apa-apa harapan, atuk aku jalan ke dapur pun dah mengah)

Penyakit:Asma,err,tak ingat pulak aku.ok.ni penting:kurang pendengaran(pekak bahasa kasarnya) dan agak nyanyuk 



KES 1

Atuk : Ko nak pergi mana??

Aku: Pergi pasar.

Atuk:Hah?? Pergi mana??

Aku:Pergi pasar.(volume up sikit)

Atuk: Pergi masak??

Aku:PERGI PASAR!! (volume sikit lagi nak maximum)

Atuk: Takyahla jerit-jerit, atuk dengar(sambil buat muka tak puas hati dia)

Aku: pfffffft -________-'

KES 2

Nak pergi dapur rumah aku, akan melalui living room, tempat tengok tv.

Atuk aku lalu, dia tengok aku tengah baring-baring tengok tv, dia pun tanya 'DAH MAKAN??'

Aku angguk sampai kepala aku sentuh lutut sebab aku nak dia notice,dan aku tak cakap apa-apa,sebab takkan ada gunanya. Dia akan tengok bibir aku gerak-gerak macam tengah miming.

Atuk aku pun minum di dapur.

Dia nak masuk bilik dia dan sekali lagi lalu kat tempat aku tengah lepak.

'DAH MAKAN??'.Atuk aku tanya sambil tersenyum. Aku angguk lagi dahsyat sampai bunyi-bunyi tulang belakang aku. Tak tipu.

20 minit kemudian...

Atuk aku nak ke tandas. 

'DAH MAKAN?? '. Betul-betul,itu soalan atuk aku,bukan aku yang tanya dia,dia yang tanya aku.

Aku angguk sambil senyum (dalam hati,yarabbi-__-')

Balik dari tandas.

'DAH MAKAN??'. Samakan semua soalan di atas??+_+


Moralnya: Jangan buat living room di tempat laluan awam=.='


Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua orang tuamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.
 SURAH AL-ISRA':AYAT 23 

6 comments:

Haq Mohaidin said...

nice one.like! =)

Dayang Nabelle said...

heee..
mekaseh haq mohaidin^_^

wawa said...

hahaha..
caring tue namenyer.
caring terlebih.
terbaik seyh atok kamo.
=)

Dayang Nabelle said...

haha..
2 la psal..
layan jela,walau hati meraung-raung kegeraman^_^

juju said...

kurng berkesan nmpknye tips aku bg kt ko..
tp xpe..x haus kn?
haha

Dayang Nabelle said...

ay..
salah tmpt komen ke ju+_+