Thursday, September 9, 2010

MAK VS USTAZ





Dah nak raya, aku baru teringat satu kisah di bulan Ramadhan yang aku tak ingat which year. Kisah yang mengajar aku bahawa setiap saat itu sangatlah bermakna.



Lepas sahur di satu pagi yang nyaman, aku duduk depan TV sambil menonton TV lah of course,takkan menonton kipas kot.


Mak aku muncul dari dapur.



Mak: Dah minum Dek??

Aku:Dah.Mak dah minum??

Mak:Belum.Niha,ustaz cakap aritu,ada petua tak nak haus bulan puasa ni.

Aku:Ape mak??(wat-wat muke interested untuk ambik hati)

Mak:Ko bace 3 Qul,pastu selawatlah 3 kali.Ko tiup kat air yang ko minum.Pastu ape lagi,minumlah.
Aku:Banyaknye kena baca mak. Malaslah.

Mak:Tu lah,ustaz ajar taknak dengar.

Aku:Ehm..haah..Nantilah try,esok-esok.



Mak aku buat muka tak puas hati dia.


Dia pegang segelas air kosong dan memulakan doa-doa beliau.Ketika sedang dengan muka khusyuk dan penuh sinar keimanan baca surah-surah tersebut..Dan baru nak tiup ke dalam gelas..

Tiba-tiba.........



ALLAHUAKBAR,ALLAHUAKBAR!!

Aku terkesima.Aku toleh sebelah.Mak aku pandang aku dengan pandangan kosong.

Aku:Mak,ustaz cakap aritu,banyak-banyakkan bersabar bulan Ramadhan yang mulia ni mak.

Mak:&%^$@%^+&@$%#^&$%*^&%^$&#$%&^(^)*&$

Aku:KAHKAHKAH:D!!




Moral of the day: Pergi mintak maaf lepas gelakkan orang tua.Hahaha


Wahai orang-orang beriman!Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa
SURAH AL-BAQARAH,AYAT 183


2 comments:

h-a-m-ii-d-a-h27 said...

assalamualaikum..bell
mid tok..
hee.. duhal kitak berblog..
kmek xda blog nulis cerita..
bisnes jak..
jemput tangga blog yg x canggih tok:
http://only4muslimah.blogspot.com/

btw i thought tajuk ya pdah mak tak mok kitak carik ustaz k laki..
..emm.. dtg rumah lak ah..

Dayang Nabelle said...

dah nga blog ktk tek..

bez eh berbisnes,mok juak lak mid..

hehe..insyaAllah ada calon ustaz dah=)