Thursday, August 19, 2010

KO NIH ASAL DO?? MAK BAPAK XAJARKE?? PART1


 *dicurik daripada kak norehan atas izin beliau..mekaseh kak nor yang comel dan baik hati..hahaha,bodek ^_^



Video ni bagi ilham kat aku untuk tulis pasal budak kecik.

Pagi semalam, aku tonton BAHTERA BERSAMA USTAZ ASRIKE DR ASRI. Aku pun tak ingat dah which one.

Fuyooo, tengok ceramah awal pagi do! Yelah sangat-__-'

Terima kasih kepada channel lain yang tak menyiarkan cerita best time tu. So, aku takda pilihan lain melainkan tengok jugak walaupun hatiku meraung-raung dan merintih-rintih syahdu nak tutup je TV time tu. 

Namun,kakiku yang malas ini enggan memberikan kerjasama untuk menjayakan niat terbabit.

Mula-mula tengok muka ustaz tu, dalam hati aku 'Asal do kena buat muka bengis macam aku lepas rompak rumah jiran sebelah, ikat dorang, pastu bakar, pastu potong-potong kucing dorang kepada 15 potongan kiub and then pijak-pijak sayur kekacang dorang tanam kat luar rumah tu???'

Pointnya,aku kurang minat dengar penceramah yang muka serius.*Maaf,aku memang tak boleh tengok muka orang serius. Bukan benci, tapi aku cuak, walaupun dia dalam TV je :(

Pastu, aku tabahkan hati aku dengar jugak amende dia nak cakap. 
Tajuk dia : Aku tak tahu sebab aku tengok kat tengah-tengah rancangan time tu.

Tapi, main idea dia macam ni lah:

1)  Islam tak ajar kita tiru bulat-bulat apa orang agama cakap. Sebaliknya, tanyalah. Tak pun,buatla kajian melalui Al-Quran dan hadis.

Ok, aku rasa Dr. Asri tu macam best bila dia cakap macam ni:
Tanyalah kalau ada keraguan. 
Siapa cakap ' Barangsiapa yang banyak bertanya, maka rosaklah imannya'.(baca guna suara kat TV3 baca hadis please) 

Kahkahkah! Serius aku rasa lawak benda ni, lawak macam haram. Er,xlawakke??Fine!

TAPI! Ada tapi di situ ya. Tanyalah dengan BERHIKMAH, DENGAN NIAT INGIN TAHU,BUKAN UNTUK MEMPERSENDAKAN AGAMA, DAN TIDAK BOLEH MEMPERTIKAIKAN HUKUM YANG ALLAH DAH TETAPKAN DALAM AL-QURAN.

Ok,dari pengalaman di atas, aku pun teringat dengan sesuatu yang aku dan teman istimewa aku pernah bincangkan dulu. Pasal satu isu dalam rumah tangga( sweet takkkkk kitorang?? :O .hahaha. Takda maknanya. Balik-balik aku jugak yang kena kutuk oleh beliau sebab cuba bersikap sweet) Lupakan.

So, inilah sebenarnya main point post kali ni. Yang kat atas tu introduction merepek baru. Hahahaha. Sakit tak hati??? Maaf ye bagi sesiapa yang rasa nak renjis-renjis je muka aku ngan milo panas^_^

Main point nya, aku rasa ada 'something wrong' dalam pendidikan anak-anak kecil terutamanya dalam keluarga Melayu. Maaf, ini pandangan personal aku. Kalau korang ada pandangan lain, it's ok ^_^




MASALAH PERTAMA: ANAK JANGAN BANYAK TANYA! IKUT JE APA MAK BAPAK CAKAP


 situasi salah:

Anak: Ayah,kenapa kena puasa ek??

Ayah:Argh.. orang islam, kenelah puase.Ikut jela.

Anak: Ayah, tadi nampak kawan makan kat sekolah. Kenape dorang boleh makan, kenape adik tak boleh??

Ayah: Ayah kate tak boleh, tak bolehla. Mendelah ngarut sangat ko ni tanye. Kecik-kecik pun dah banyak tanye. Gi main kat luarla, ayah nak bace paper ni.



Pastu,bila cikgu mengadu yang anak-anak kita ni kurang aktif dalam kelas, mulalah kita maki hamun budak tu. 

' Ko ni kenape hah. Ayah anta ko gi sekolah, supaye ko pandai. Yang ko jadi tunggul je dalam kelas tu,apahal??Tengok anak Pak Seman sebelah tu, jadi Pengerusi Kelab Wau dan Layang-layang,ko ape ade??'

Sebenarnya, once kita ajar budak-budak ni tanya apa yang patut, kita tak sedar, kita sekaligus menanamkan keyakinan diri dalam diri anak-anak kecil ni.

Contohnya, mudah. Kita kan dah berjuta-juta kali pergi kem, sampai dah tahu dah apa program yang ada dalam setiap kem tu. Dah tak payah tengok tentatif dah,siap boleh guna kertas tentatif tu untuk kutip tahi cicak jatuh kat atas lantai dah. 

Pasti akan ada at least satulah ceramah kan. Lepas habis ceramah ada apa?? Ha,betul!! Sesi soal-jawab.
Kalau tiba-tiba ada seorang gadis ayu tampil ke depan untuk bertanyakan soalan. Mulalah semua orang.

'Pheeeewittttttttttt! Woo0wo0owo0o! Ehem ehem! Go joyah! (tafsiran: Berani syial minah ni tanye soalan. Kagum baba gua )

So,moralnya, didiklah anak-anak bertanya supaya selain dorang dapat memuaskan hati dan nafsu serakah dorang yang meronta-ronta nak tahu tu, kita jugak dapat semai budaya berfikir dan keyakinan dalam diri dorang.


bersambung.....




0 comments: